مقالات تخصصی

The efficacy of Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy on attention bias in depressed patients

Super User 29 بهمن 1395

اثربخشی روان پویشی کوتاه مدت و فشرده بر سوگیری توجه در افراد افسرده

1Bita Ajilchi, 2Hasan Ahadi, 3Vahid Najati , 4Ali Delavar

  1. Department of Psychology, Faculty of  Human Science, Science and Research Branch University, Islamic Azad University, Tehran, Iran
  2. Department of Psychology, Faculty of  Human Science, Science and Research Branch University, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3. Department of Psychology, Faculty of Human Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

4. Department of Psychology, Faculty of Human Science, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran

 

ABSTRACT

Recent studies suggest that depressed people have a bias towards the  negative stimuli. In this regard, the study of intensive short-term dynamic psychotherapy (ISTDP) effects on attention bias in depressed patients was performed. The current research is experimental type. Pre test and post test design with control group that includes of two groups of depressed individuals. Statistical community was all individuals (women and men) 19 to 40 years who were diagnosed with depression during the year 2011-2012 were referred to the psychological clinic in Tehran, then after the screening by Beck depression inventory (BDI) and unstructured interview (DSMIV), a total of 32 individuals suffering from moderate to high depression (cut off point 21and higher), 16 depressed patients were randomly selected. They were evaluated with 16 depressed patients in the waiting list were matched.

ادامه مطلب: The efficacy of Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy on attention bias in depressed patients

تفاوت سوگیری توجه به تصاویر و چهره های هیجانی در افراد افسرده با افراد غیر افسرده

Super User 29 بهمن 1395

 بیتا آجیل چی

دکتری روانشناسی عمومی و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول)

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

وحید نجاتی

دکترای علوم اعصاب و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چکیده

مطالعه حاضر یک پژوهش تحلیلی از نوع مقطعی مقایسه­ای و جامعه آماری آن کلیه افراد افسرده شهر تهران بودند.که پس از مراجعه به یکی از کلینیک های روان شناسی شهر تهران و انجام غربالگری با استفاده از پرسشنامه افسردگی بک (با نقطه برش 21 و بالاتر) و مصاحبه تشخیصی ساختار نیافته بر اساس نسخه چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، تعداد 41 نفر از افراد مبتلا به افسردگی به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده و با تعداد 41 نفر از افراد غیر افسرده از نظر جنس، سن، میزان تحصیلات، ‌شغل و وضعیت تاهل با گروه بیمار همتا شدند. سپس، دو نوع آزمون رایانه ای دات پروب (چهره های هیجانی و تصاویر هیجانی) بر روی آزمودنی­های هر دو گروه اجرا شد.

ادامه مطلب: تفاوت سوگیری توجه به تصاویر و چهره های هیجانی در افراد افسرده با افراد غیر افسرده

اثر بخشی آموزش تمرینات تن آرامی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان

Super User 29 بهمن 1395

 

فلور رضایی کارگر[1]*، بیتا آجیل چی[2]

چکیده

مقدمه: در دهه اخیر تحقیق در مورد اضطراب در دوره نوجوانی افزایش یافته به طوری که تاثیر اضطراب بر یادگیری و عملکرد به خوبی نشان داده شده است، یکی از راهبردهای اثربخش جهت کاهش اضطراب امتحان استفاده از فنون تن آرامی است  که زمینه ارتقائ سلامت روانی را فراهم می سازد.

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیرآموزش و تمرینات تن آرامی بر کاهش اضطراب دانشجویان بود.

ادامه مطلب: اثر بخشی آموزش تمرینات تن آرامی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان

Marital satisfaction and mental health in multiple sclerosis patients’ and healthy individuals’ accordance to sex

Super User 29 بهمن 1395

رضایت زناشویی و سلامت روان در بیماران مالتیپل اسکلروزیس و افراد سالم با توجه به جنسیت

Bita, Ajilchi1*, Arezoo, Shomali Oskoei, 2 Flor, Rezaeai Kargar3

 

 1Department of Psychology, Faculty of Human Science, Science and Research Branch University, Islamic Azad University (IAU), Tehran, Iran

2Department of Psychology, Faculty of Human Science, Islamic Azad University of Rudehen (RIAU), Tehran, Iran

3Department Psychology and Social Science, Central Tehran branch, Islamic Azad University (IAU), Tehran, Iran

*Corresponding Author, Email: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

Received August 26, (2013).

The aim of this study was to compare marital satisfaction and mental health in male and female multiple sclerosis patients with healthy males and females. In a correlation study, 59 MS patients in Tehran (31 female and 28 male, with a range of 25 to 55 years old) were selected by the random cluster sampling method and 59 healthy individuals were matched with them in sex and age. Then both groups filled in the marital satisfaction questionnaire of Enrich and GHQ. The test of multi-variance analysis showed that, regardless of the gender, for people with MS disease, the marital satisfaction and the whole of its sub-scales except the religion and the mental health and its all sub-scales, are established at a significantly low level.

ادامه مطلب: Marital satisfaction and mental health in multiple sclerosis patients’ and healthy individuals’...

Implementing Social-Emotional Skills Training in Primary Students

Super User 29 بهمن 1395

 

آموزش مهارت های هیجانی – اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی

 

Mansoureh Karimzadeh*1, Bita Ajilchi2, Arezoo Shomali Oskoei3, Siyamak Tahmasebi4

1&4 Department of preschool education, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran

2Department of Psychology, Faculty of Human Science, Science and Research Branch University, Islamic Azad University (IAU), Tehran, Iran

 

3 Department of Psychology, Faculty of Human Science, Islamic Azad University of Rudehen (RIAU), Tehran, Iran

*Correspondence: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

Abstract

This research is an experimental one which is comprised of two programmes: social-emotional skills training for the teachers and social-emotional skills training for primary students, in order to enhance their social-emotional skills, which was integrated into their existing weekly curriculum by their teachers. The research sample consisted of volunteer teachers at a primary school (fourth and fifth grades, with at least 10 years of teaching experience and a bachelor's degree) who were randomly assigned into two groups: the control group (18 female teachers and 16 male teachers with their students) and the experimental group (20 female teachers and 14 male teachers with their students).

ادامه مطلب: Implementing Social-Emotional Skills Training in Primary Students

کلمات کلیدی

کلینیک آسا، آسا کلینیک، مرکز مشاوره آسا، کلینیک روان شناسی آسا، مرکز مشاوره،روان شناس، روان شناسی، روانشناسی، کلینیک،دکتر، بیتا آجیل چی، دکتر بیتا آجیل چی، دکتر بیتا آجیلچی، مرکز مشاوره در سعادت آباد، روان شناس در سعادت آباد، asa clinic، clinic asa،ravanshenasi،psychology

اطلاعات تماس:

  • آدرس : سعادت آباد، نرسیده به میدان کاج، کوچه میرحسینی، بعد از چهار راه علامه شمالی، جنب بانک سپه، پلاک 46، واحد 2
  • ایمیل :info@asaclinic.ir
  • تلفن 1 : 22066510
  • تلفن 2 : 22060960

 

 

ساعات پذیرش:

از شنبه تا 5 شنبه : ساعت 13 تا 20

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree